tirsdag 5. oktober 2010

Elgjakta 2010

Nå er elgjakta 2010 i gang!
mange unge og gamle drar seg opp av lenestolen i disse høst tider og går til fjels og jakter på elgen. jeg mener at elgjakt er en av de mest sosiale aktivitetene du kan holde på med, unge og gamle samles for å holde på med noe som de synes er morsomt. derfor har jeg elgjakt som en ganse stor hobby. mange mener at elgjakt er nesten som en plikt, men jeg synes at jeg har ingen plikt i å være med på elgjakt. jeg er med fordi jeg synes det er morsomt.

mange er med på elgjakt får å få et "kick". man sitter på post og venter på elgen, plutselig hører man det braker borti skogen, man ser dyre komme fram og står rolig med bredsiden til. det kicket du får når det smeller og dyre detter er helt ubeskrivelig, det må bare oppleves. elgjakt er også et stort politisk tema. det er store diskusjoner om hva som skal skytes for å beholde en grei elg bestand, noen mener at det skal skytes mange okser, andre synes at det sal skytes mange kuer. nå i år så er det noe nytt som de skal prøve som går ut på at det skal skytes 50% kalver av alle dyr som er blitt tildelt. det vil si at hvis et jaktlag har 6 elger skal det skytes 3 kalver. mange mener at det blir feil , men det er nytt så ingen vet hvordan det vil bli med dette systemet.

til slut så vil jeg si at elgjakt er absolut en hobby som man bør prøve iløpet av livet. og man må huske at det har ingen ting å si om du er 16 eller 80 år, det er en hobby for alle. vis du liker å gå turer i skog og mark så er elgjakt noe for deg.

Skitt jakt!

12 kommentarer:

  1. arti forklaring på temaet ^^

    SvarSlett
  2. da veit æ koffer du like jakt : P

    SvarSlett
  3. bra skrevvi ;) elgjakt bør prøves ja :P

    SvarSlett
  4. Likt bloggen din!
    Lykke t me jakta ; )

    SvarSlett
  5. Det er det som er elgjakt ja, vist det sjø. :P

    SvarSlett
  6. :) trur æ må t å jakt æ no speiselt elg:D

    SvarSlett
  7. Arti bilde å tekst! ;)
    Spennende nr du fårklare koss d e å værra på jakt! :)

    SvarSlett
  8. Flott blogg med nydelig layout. Har du ikke en god jakthistorie du kan krydre bloggen med?

    SvarSlett